Frequencies. Suntem masini sau avem liber arbitru?


Filme despre Tine

17-07-2015
Like 293

Un regizor cvasianonim, Darren Paul Fisher, a scris un scenariu pe care l-a și ecranizat în 2013. Despre? Despre o teorie cuantică, despre un amalgam de experimente, credințe și semnale ezoterice care explică evoluția rasei umane și momentele ei de haos de-a lungul istoriei.

Povestea începe cu niște mici genii adunate într-o școală. Toți acei copii sunt urmașii contemporani ai geniilor de altădată. Îi cheamă Einstein, Strauss, Marie Curie, Nicola Tesla… Coeficientul de inteligență, abilitățile interioare sunt foarte sus. Dar în cazul unora dintre ei, potențialul nu poate fi exprimat, nu poate fi exteriorizat, pentru că frecvența interioară de funcționare le este prea joasă. E cazul lui Zack, un băiețel care se îndrăgostește de Marie. Marie are, însă, o frecvență interioară foarte înaltă, e perfectă: inteligentă, telepatică, sclipitoare în tot ceea ce face și total lipsită de emoții. Ea nu știe ce înseamnă să râdă, să plângă, să se înfurie, să fie tandră, sensibilă… doar se preface. Chiar și în compania părinților. „Eu nu-mi iubesc părinții, asta e”, spune Marie fără nicio emoție în glas.

Oamenii cu frecvență înaltă nu pot interacționa în mod optim cu persoanele aflate la cealaltă extremă.

Zack, unul dintre aceia condamnați să trăiască pe o frecvență atât de joasă, încât niciodată nu va obține nimic din ceea ce-și dorește, chiar daxă inteligența îi este mult peste medie, face orice pentru a se împotrivi „destinului”. Cu ajutorul colegului său Theo Strauss, Zack descoperă că rezonanța anumitor cuvinte, reale sau inventate, modifică stări, gânduri, convingeri, decizii. Modifică natura însăși. Că astfel, oamenii pot fi schimbați. Mai mult: pot fi manipulați. Descoperă de-a lungul anilor că nu el este cel care a descoperit primul acest lucru; că se tot repetă în istorie fără un ritm constant.

Tatăl lui Theo, Mr. Strauss, e compozitor și pianist. Și are o revelație care anulează foamea de putere, de control asupra celorlalți, care îi întoarce pe oameni către ei înșiși, care dizolvă dorința de manipulare ce îi stăpânește pe toți.

Mr. Strauss: Când se cânta Mozart, suntem cu totii pe aceeasi frecventa. O scurta lectie de istorie, un mic secret atemporal. Nu a existat niciodata o magie în afara de acea Carte pierduta si regasita, fiind scrisa si rescrisa, fiind arsa, fiind folosita pentru a controla masele. Si apoi… venea muzica. Stim din timpuri stravechi ca în muzica exista putere; ceva putere care ne elibereaza. Primii compozitori nu au scris pur si simplu pentru divertisment. Ei au scris pentru a ne reda controlul asupra propriilor noastre minti. 1760. Mozart a compus ceva care ne-a imunizat temporar, cu adevarat, împotriva manipularii. Apoi, au urmat si altii care au scris piese pe care parca le recunosti, desi nu le-ai mai auzit niciodata înainte. Sunt piese care ating direct inconstientul nostru colectiv. Muzica este butonul de resetare a mintii.

Agentul: Si ce se întâmpla când muzica se opreste definitiv?

Mr. Strauss: Muzica adevarata… nu poate fi oprita definitiv.

Theo: De ce nu le spunem asta si celorlalti?

Mr. Strauss: Pentru ca masele prefera sa nu fie constiente de ele însele. În felul asta, ele îsi neaga liberul arbitru si astfel îsi pot da scuza cum ca viata omului nu depinde de el însusi. Pare mai usor decât sa admiti spontaneitatea, improvizatia, creativitatea, pe care sa le pui la treaba zi de zi.

Suntem noi niște mașini în mâna destinului?… sau suntem niște creaturi cu liber arbitru? Orice am fi, important este ce sens ne dăm și ce sens dăm fiecărui lucru care ni se întâmplă, fiecărei emoții pe care o avem, numind-o pozitivă sau negativă, fiecărei nevoi, fiecărei dorințe, fiecărei întâmplări în parte.

Ți-ar plăcea să fii complet lipsit de emoții? Și de durere, de frică, de tristețe… dar și de bucurie, de pasiune, de capacitatea de a iubi, indiferent câte eșecuri apar în iubire pe parcursul vieții? Sau ai prefera să înveți să-ți gestionezi emoțiile, astfel încât să te susțină în tot ceea ce faci, încetând să-ți mai fie acei dușmani cum în afara ta nu există?

E un film interesant. Încă SF pentru cât putem înțelege și proba din ceea ce vedem, dar interesant, de văzut. Din punctul meu de vedere.



Taguri:
[inteligenta emotionala film]   [liberul arbitru]   [marie curie]   [mozart]   [recenzie frequencies 2013]   [strauss]   [trailer poster frequencies]